Leveringsvoorwaarden
Algemene vervoer- en
reisvoorwaarden van Busvervoer Nederland
gedeponeerd op 17 maart 2017 onder nr. 18/2017 ter griffie van de rechtbank te
Den Haag
Artikel 1: Definities 1.1 Vervoerovereenkomst: de overeenkomst tot vervoer
per bus van een of meer personen en al dan niet hun bagage, niet zijnde een
reisovereenkomst als hierna gedefinieerd onder 1.4 en met uitzondering van
openbaar vervoerdiensten, waarop de CAO Besloten Busvervoer niet van toepassing
is. 1.2 Vervoerder: degene die zich bij een vervoerovereenkomst als
gedefinieerd onder 1.1 verbindt tot vervoer. 1.3 Opdrachtgever: de wederpartij
van de vervoerder bij een vervoerovereenkomst. 1.4 Reisovereenkomst: de
overeenkomst waarbij een reisorganisator zich jegens zijn wederpartij verbindt
tot het verschaffen van een door hem aangeboden van te voren georganiseerde
busreis die een overnachting of een periode van meer dan 24 uren omvat alsmede
tenminste twee van de volgende diensten: a. vervoer; b. verblijf; c. een
andere, niet met vervoer of verblijf verband houdende toeristische dienst, die
een significant deel van de reis uitmaakt. 1.5 Reisorganisator: degene die, in
de uitoefening van zijn bedrijf, op eigen naam aan het publiek of aan een groep
personen van te voren georganiseerde busreizen aanbiedt. 1.6 Reiziger: een door
de vervoerder per bus te vervoeren persoon respectievelijk, in het kader van
een reisovereenkomst, a. de wederpartij van de reisorganisator; b. degene te
wiens behoeve de reis is bedongen en die dat beding heeft aanvaard of c. degene
aan wie de rechtsverhouding tot de reisorganisator op de rechtens vereiste
wijze is overgedragen.
Artikel 2: Totstandkoming
overeenkomst 2.1 Elk aanbod van de vervoerder respectievelijk reisorganisator
is herroepelijk, ook als daarin een termijn voor aanvaarding is vermeld. Elk
aanbod tot het aangaan van een vervoer- respectievelijk reisovereenkomst van de
vervoerder respectievelijk reisorganisator is vrijblijvend en kan derhalve door
deze worden herroepen, zelfs nadat de opdrachtgever respectievelijk reiziger
het aanbod heeft aanvaard. Herroeping van een vrijblijvend aanbod dient binnen
8 kantooruren na ontvangst van de aanvaarding te geschieden. 2.2 Degene die namens
of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat, is hoofdelijk
aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien. De
(andere) reiziger(s) is (zijn) voor zijn (hun) eigen deel aansprakelijk.
Artikel 3: Prijzen 3.1 Tenzij anders
is overeengekomen is het bedrag van de ritprijs exclusief BTW en andere
overheidsheffingen. 3.2 De vervoerder is bevoegd de stijging van aan de
uitvoering van de overeenkomst verbonden kosten, bijvoorbeeld ten gevolge van
de stijging van brandstofkosten, van loonkosten, van de prijzen van consumpties
of van verschuldigde heffingen, middels een verhoging van de overeengekomen
ritprijs door te berekenen aan de opdrachtgever. De opdrachtgever kan de
verhoging afwijzen. Ten aanzien van een dergelijke afwijzing en de gevolgen
daarvan geldt hetgeen hierna is bepaald in 6.2 en 6.3. 3.3 De reisorganisator
is tot 20 dagen voor de aanvang van de reis bevoegd om de overeengekomen
reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerkosten met inbegrip
van brandstofkosten, de verschuldigde heffingen of de toepasselijke
wisselkoersen. De reiziger kan de verhoging afwijzen. Ten aanzien van een
dergelijke afwijzing en de gevolgen daarvan geldt hetgeen hierna is bepaald in
6.2 en 6.3. Een dergelijke wijziging in de kosten zal ook kunnen leiden tot
verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in
redelijkheid niet van de reisorganisator gevergd kan worden. De reisorganisator
is verplicht om alle op het moment van publicatie bekende onvermijdbare
bijkomende kosten die de reiziger voor de aangeboden diensten moet betalen in
de geoffreerde reissom op te nemen. Onder onvermijdbare bijkomende kosten
worden verstaan kosten die onlosmakelijk verbonden zijn met de aangeboden
dienst. Daaronder vallen niet de kosten van aanvullende diensten die op verzoek
van de reiziger door de reisorganisator of door derden worden verleend, zoals
verzekeringspremies, alsmede kosten welke bij boeking per party worden geheven
en variëren naar gelang de grootte van de party, en reserveringskosten die per
verkoopkanaal kunnen variëren. 3.4 De opdrachtgever respectievelijk reiziger is
gehouden de meerkosten te voldoen die hem in rekening worden gebracht indien:
a. op zijn verzoek respectievelijk wegens een hem toe te rekenen omstandigheid
meer kilometers zijn gereden en/of meer arbeidsuren zijn gemaakt dan zijn
verdisconteerd in de ritprijs respectievelijk reissom, b. op zijn verzoek
respectievelijk wegens een hem toe te rekenen omstandigheid op enigerlei wijze
is afgeweken in de uitvoering van het vervoer respectievelijk de reis
(bijvoorbeeld in de route, het tijdschema, de verzorging of de accommodatie)
zoals deze in de overeenkomst was voorzien, en c. ten gevolge van vooraf niet
voorziene verkeerssituaties, zoals filevorming, de rit- respectievelijk
reisduur langer is dan was overeengekomen.
Artikel 4: Betaling;
rechtshandhaving 4.1 De vervoerder is steeds gerechtigd om van de opdrachtgever
betaling van een voorschot op de ritprijs respectievelijk vooruitbetaling van
de gehele ritprijs te verlangen. De opdrachtgever dient het voorschot
respectievelijk de vooruitbetaling binnen de door de vervoerder te bepalen
termijn te betalen. Bij gebreke van een dergelijke termijnaanduiding dient het
voorschot respectievelijk de vooruitbetaling tenminste 14 dagen voor de
vertrekdatum aan de vervoerder te zijn betaald. Ingeval de opdrachtgever
verzuimt het voorschot respectievelijk de vooruitbetaling tijdig te betalen is
de vervoerder bevoegd de vervoerovereenkomst te ontbinden en is de
opdrachtgever gehouden aan de vervoerder de door deze reeds gemaakte kosten
respectievelijk overige schade te vergoeden. Deze schadevergoeding zal
tenminste 30% van de ritprijsbedragen. 4.2 De opdrachtgever is gehouden (het
restant van) de ritprijs te voldoen binnen 14 dagen na de factuurdatum, tenzij
anders is overeengekomen. 4.3 Bij totstandkoming van een reisovereenkomst dient
de reiziger binnen een door de reisorganisator te stellen termijn een
aanbetaling te verrichten ter hoogte van 30% van de reissom. Indien deze
betaling niet direct respectievelijk tijdig door de reisorganisator is
ontvangen, is de reisorganisator bevoegd de reisovereenkomst te ontbinden,
zonder dat de reiziger aanspraak op schadevergoeding heeft. 4.4 De reiziger
dient (het restant van) de reissom uiterlijk 4 weken voor de dag van aanvang
van de reis te hebben betaald aan de reisorganisator. Deze betalingstermijn
geldt als een fatale termijn. Bij niet-tijdige betaling is de reiziger in
verzuim en heeft de reisorganisator de bevoegdheid om ofwel met inachtneming
van het bepaalde onder 4.5 de reissom te incasseren dan wel om de
reisovereenkomst te ontbinden. In geval van ontbinding is de reiziger
schadevergoeding verschuldigd, berekend overeenkomstig het bepaalde onder 5.2 van
deze voorwaarden. 4.5 In geval van enige niet-tijdige betaling is de
opdrachtgever respectievelijk reiziger zonder dat ingebrekestelling of
aanmaning nodig is, in verzuim en is hij over het achterstallige bedrag een
direct opeisbare boete verschuldigd van 1,5% per maand. Een gedeelte van een
maand geldt in dit verband als een hele maand. 4.6 Alle kosten, zowel
buitengerechtelijke als gerechtelijke (inclusief de kosten van juridische
bijstand), die voor de vervoerder respectievelijk reisorganisator verbonden
zijn aan de handhaving van zijn rechten jegens de opdrachtgever respectievelijk
reiziger, komen voor rekening van de opdrachtgever respectievelijk
reiziger. In geval opdrachtgever of
reiziger in verzuim is met betaling van de door vervoerder of reisorganisator
in rekening gebrachte bedragen, is de opdrachtgever of reiziger naast de
wettelijke rente tevens de buitengerechtelijke kosten verschuldigd, waarbij
geldt: a. Voor zover opdrachtgever of de reiziger een natuurlijk persoon is die
niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, zijn de
buitengerechtelijke kosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het
Besluit vergoeding buitengerechtelijke incassokosten, eerst verschuldigd als
niet is betaald binnen 15 dagen nadat de aanmaningsbrief bij de schuldenaar is
bezorgd; b. Voor zover opdrachtgever of reiziger handelde in de uitoefening van
een beroep of bedrijf maakt vervoerder respectievelijk reisorganisator
aanspraak op vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten, welke kosten
in dat geval, in afwijking van het bepaalde in artikel 6:96 lid 4 B.W. alsmede
in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten,
reeds nu voor alsdan wordt vastgesteld op een bedrag gelijk aan 15% van de
totaal openstaande hoofdsom, met een minimum van € 75,-- .
Artikel 5: Annulering 5.1 Indien de
opdrachtgever de vervoerovereenkomst opzegt, is hij verplicht de dientengevolge
door de vervoerder geleden schade te vergoeden. Tenzij partijen anders zijn
overeengekomen - met inbegrip van het geval dat de vervoerder in zijn
prospectus of andere publicatie een afwijkende annuleringsregeling heeft
vermeld - is de opdrachtgever, naast vergoeding van eventueel in zijn opdracht
door de vervoerder reeds gemaakte kosten, de navolgende schadevergoeding aan de
vervoerder verschuldigd: a. indien de opzegging plaatsvindt tenminste 22 dagen
voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 15% van de overeengekomen ritprijs met
een minimum van € 35,-; b. indien de opzegging plaatsvindt op de 21e dag of tussen
21 en 14 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 30% van de
overeengekomen ritprijs; c. indien de opzegging plaatsvindt op de 14e dag of
tussen 14 en 2 dagen voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 50% van de
overeengekomen ritprijs; d. indien opzegging plaatsvindt op de 2e dag voor de
dag waarop het vervoer aanvangt: 75% van de overeengekomen ritprijs; e. indien
opzegging plaatsvindt op de dag van vertrek of tijdens het vervoer: de
volledige ritprijs. 5.2 Indien de reiziger de reisovereenkomst opzegt wegens
een omstandigheid die voor zijn rekening komt - zoals ziekte of
familieomstandigheden - is hij verplicht de dientengevolge door de
reisorganisator geleden schade te vergoeden. Tenzij partijen anders zijn
overeengekomen - met inbegrip van het geval dat de reisorganisator in zijn
prospectus of andere publicatie een afwijkende annuleringsregeling heeft
vermeld - is de reiziger de navolgende schadevergoeding aan de reisorganisator
verschuldigd: a. bij opzegging eerder dan 56 dagen voor de dag van vertrek: €
35,- per persoon; b. bij opzegging vanaf de 56e dag tot 28 dagen voor de dag
van vertrek: het bedrag van de aanbetaling tot een maximum van 25% van de
reissom; c. bij opzegging vanaf de 28e dag tot 14 dagen voor de dag van
vertrek: 50% van de reissom; d. bij opzegging vanaf de 14e dag tot de dag van
vertrek: 75% van de reissom; e. bij opzegging op de dag van vertrek of tijdens
de reis: de volledige reissom. 5.3 Indien een of meer reizigers die gezamenlijk
met een of meer andere reizigers voor een verblijf bepaalde accommodatie hebben
geboekt hun reisovereenkomst opzeggen, geldt zodanige opzegging tevens als
opzegging door die andere reiziger(s) van de met hem (hen) gesloten
reisovereenkomst(en) en zijn ook deze reizigers tot schadevergoeding op de voet
van 5.2 gehouden. 5.4 De opzeggingsbevoegdheid kan tijdens het vervoer
respectievelijk de reis niet worden uitgeoefend wanneer daardoor de reis van
het voertuig zou worden vertraagd. Opzegging door de opdrachtgever
respectievelijk reiziger kan voor de aanvang van het vervoer respectievelijk de
reis slechts schriftelijk geschieden.
Artikel 6: Wijziging van de
overeenkomst 6.1 De vervoerder respectievelijk reisorganisator is bevoegd de
vervoer- respectievelijk reisovereenkomst op een wezenlijk punt te wijzigen
wegens gewichtige, de opdrachtgever respectievelijk reiziger zo spoedig
mogelijk meegedeelde omstandigheden. De opdrachtgever respectievelijk reiziger
kan de wijziging afwijzen. Indien de vervoerder respectievelijk reisorganisator
de vervoer- respectievelijk reisovereenkomst op een niet-wezenlijk punt wijzigt
wegens gewichtige, de opdrachtgever respectievelijk reiziger onverwijld
meegedeelde omstandigheden, kan de opdrachtgever respectievelijk reiziger de
wijziging slechts afwijzen indien zij hem tot nadeel van meer dan geringe
betekenis strekt. 6.2 De opdrachtgever respectievelijk reiziger dient zijn
eventuele afwijzing zo spoedig mogelijk aan de vervoerder respectievelijk
reisorganisator mee te delen, bij gebreke waarvan de afwijzing geen effect
sorteert. 6.3 In geval van afwijzing door de opdrachtgever respectievelijk
reiziger als bedoeld in 6.2, kan de vervoerder respectievelijk reisorganisator
de vervoer- respectievelijk reisovereenkomst opzeggen. De vervoerder
respectievelijk reisorganisator dient deze opzeggingsbevoegdheid zo spoedig
mogelijk uit te oefenen. In geval van zodanige opzegging heeft de opdrachtgever
respectievelijk reiziger recht op teruggave of kwijtschelding van de ritprijs
respectievelijk reissom of, indien het vervoer respectievelijk de reis reeds
ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
Artikel 7: Opzegging wegens te
geringe deelname of wegens overmacht 7.1 De reisorganisator is bevoegd de
reisovereenkomst op te zeggen zonder dat hij de reiziger enige schadevergoeding
is verschuldigd, wanneer het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste
minimum aantal en de reiziger binnen de in de reisovereenkomst aangegeven
termijn schriftelijk van de opzegging in kennis is gesteld, of wanneer nakoming
van de reisovereenkomst onmogelijk is dan wel wordt bemoeilijkt door abnormale
en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van de
reisorganisator en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet
konden worden vermeden. 7.2 De vervoerder is bevoegd de vervoerovereenkomst op
te zeggen ingeval de nakoming daarvan onmogelijk wordt gemaakt respectievelijk
wordt bemoeilijkt door een omstandigheid die buiten zijn macht is gelegen; als
zulk een omstandigheid worden onder meer beschouwd staking van ondergeschikten
en/of hulppersonen van de vervoerder en extreme weersomstandigheden waarvoor
een weeralarm wordt afgegeven. Ingeval de vervoerovereenkomst strekt tot
vervoer middels terbeschikkingstelling door de vervoerder van een of meer
zitplaatsen in een bus en niet van een bus als zodanig is de vervoerder
eveneens bevoegd de vervoerovereenkomst op te zeggen bij te geringe deelname
als bedoeld onder 7.1. 7.3 In geval van opzegging heeft de opdrachtgever
respectievelijk reiziger recht op teruggave of kwijtschelding van de ritprijs
respectievelijk reissom of, indien het vervoer respectievelijk de reis reeds
ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
Artikel 8:
Aansprakelijkheidsbeperking 8.1 Ingeval de vervoerder rechtens aansprakelijk is
voor schade veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger ten gevolge van een
ongeval dat in verband met en tijdens het vervoer aan de reiziger is overkomen,
en/of schade veroorzaakt door geheel of gedeeltelijk verlies dan wel
beschadiging van diens bagage, ontstaan tijdens het vervoer, is zijn
aansprakelijkheid voor deze schade, behoudens - kort gezegd - in geval van
opzet of bewuste roekeloosheid van de vervoerder zelf, op grond van artikel
8:1157 BW beperkt tot de bij of krachtens de op grond van dit wetsartikel
uitgevaardigde algemene maatregel van bestuur bepaalde bedragen. De vervoerder
is niet aansprakelijk in geval van verlies van of beschadiging van geldstukken,
verhandelbare documenten, goud, zilver, juwelen, sieraden, kunstvoorwerpen,
elektronica of andere zaken van waarde. 8.2 De vervoerder is jegens de
opdrachtgever respectievelijk reiziger niet aansprakelijk voor enige andere
schade dan bedoeld onder 8.1, zoals bijvoorbeeld schade veroorzaakt door
vertraging in het vervoer, behoudens indien deze schade het gevolg is van
handelen of nalaten van hem zelf geschied, hetzij met het opzet de schade te
veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap, dat die schade er
waarschijnlijk uit zou voortvloeien. De omstandigheid dat de
vervoersovereenkomst niet in het geheel kan worden nagekomen als gevolg van het
naleven van (verkeers)wet- en regelgeving is niet te kwalificeren als nalaten
van de zijde van de vervoerder, en zal niet tot aansprakelijkheid kunnen
leiden. Indien de vervoerder aansprakelijk is voor schade als gevolg van
vertraging is deze op grond van artikel 8:1157 BW beperkt tot het bij of
krachtens de op grond van dit wetsartikel uitgevaardigde algemene maatregel van
bestuur bepaalde bedrag. 8.3 De aansprakelijkheid van de reisorganisator voor
andere schade dan veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger is beperkt
tot driemaal de reissom, met dien verstande dat de vergoeding voor derving van
reisgenot ten hoogste eenmaal de reissom bedraagt. Indien op een in de
reisovereenkomst begrepen dienst een verdrag van toepassing is dat een
uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid toekent of toestaat aan de
reisorganisator, geldt deze uitsluiting respectievelijk deze beperking tot het
laagste ten gunste van de reisorganisator toegestane bedrag.
Artikel 9: Diverse verplichtingen
van de reiziger 9.1 De reiziger is gehouden zich tijdens het vervoer
respectievelijk de reis te gedragen overeenkomstig de aanwijzingen zijdens de
vervoerder respectievelijk reisorganisator, het onverwijld en onvoorwaardelijk
verlenen van medewerking aan aangaande controle van bagage daar onder begrepen.
De reiziger dient in het bezit te zijn van een geldig identiteitsbewijs en dit
op eerste verzoek te tonen. De reiziger is verplicht voor de aanvang van het
vervoer respectievelijk de reis zijn bagage deugdelijk te verpakken (onder meer
ter voorkoming van schade aan andere bagage of de bus) en duidelijk te voorzien
van een aanduiding van zijn naam, adres en bestemming. De vervoerder
respectievelijk reisorganisator is bevoegd het vervoer van bagage te weigeren
indien het aantal of omvang van de door de reiziger aangeboden colli niet
redelijk is en/of het gewicht hoger is dan 20 kg per persoon. Om veiligheids-
of beveiligingsredenen en/of op verzoek van de autoriteiten kan de reiziger
worden gevraagd om medewerking te verlenen aan een onderzoek naar bagage.
Reiziger is verplicht hieraan terstond medewerking te verlenen. Vervoerder is
gerechtigd onbeheerde bagage te (laten) inspecteren. Het is de reiziger
verboden: a. drugs, explosieven, wapens, zuurstofflessen of gevaarlijke stoffen
in zijn bagage of anderszins met zich te dragen; b. tijdens het rijden te staan
of te lopen in de bus en/of (hete) drank te gebruiken, tenzij voor eigen risico
van de reiziger; De reiziger is verplicht zich in de bus te onthouden van: a.
beschadiging en/of verontreiniging van de bus; b. het gebruik van
alcoholhoudende dranken, tenzij met uitdrukkelijke toestemming zijdens de
vervoerder respectievelijk reisorganisator, alsmede het gebruik van verdovende
middelen; c. het aanraken van noodvoorzieningen, zoals nooddeur en noodluik; d.
het roken; e. het op enigerlei wijze hinderen van het personeel in de
uitoefening van zijn taak; f. het veroorzaken van hinder en overlast voor
medereizigers of weggebruikers, waaronder het morsen van (hete) drank; g. het
in gevaar brengen van de veiligheid van zichzelf, de overige passagiers, de
bestuurder dan wel van andere weggebruikers. 9.2 De vervoerder respectievelijk
reisorganisator is bevoegd vervoer dan wel verder vervoer aan de reiziger te
(doen) ontzeggen en hem te (doen) gelasten de bus onmiddellijk te verlaten,
indien de reiziger in strijd handelt met de hiervoor onder 9.1 vermelde
verplichtingen, zonder dat de opdrachtgever of de reiziger ter zake aanspraak
heeft op enige schadevergoeding of restitutie van (een deel van) de ritprijs of
reissom. 9.3 De reiziger is voorts gehouden alle voor de reis noodzakelijke
reisdocumenten, zoals onder meer een geldig paspoort en een geldig visum, bij
zich te dragen, tijdig aanwezig te zijn voor het vertrek en ook steeds tijdig
weer aanwezig te zijn voor het vertrek bij tussenstops en tevens de
veiligheidsgordels, voor zover aanwezig, tijdens het rijden te bevestigen. Bij het vervoer van kinderen tot 12 jaar zijn
de begeleiders verantwoordelijk voor het bevestigen van de veiligheidsgordels,
voor zover aanwezig, tijdens het rijden. Ingeval van het niet beschikken over
de noodzakelijke documenten, het niet-tijdig aanwezig zijn, de niet-tijdige
terugkeer van de reiziger of de weigering om de veiligheidsgordels te
bevestigen tot vertraging van betekenis kan leiden is de vervoerder
respectievelijk reisorganisator bevoegd het vervoer respectievelijk de reis ten
aanzien van deze reiziger niet verder uit te voeren, zonder dat de
opdrachtgever of de reiziger ter zake aanspraak heeft op enige schadevergoeding
of restitutie van de ritprijs of reissom. 9.4 Onverminderd hetgeen hiervoor is
bepaald onder 9.1 tot en met 9.3 is de opdrachtgever respectievelijk de
reiziger gehouden aan de vervoerder respectievelijk reisorganisator de schade
te vergoeden die deze eventueel heeft geleden en nog zal lijden doordat de
reiziger in strijd heeft gehandeld met een van de hiervoor vermelde
verplichtingen.
Artikel 10: Cameratoezicht Vervoerder behoudt zich in het belang van de
veiligheid van reizigers en bestuurder(s) het recht voor om
camera-ondersteunend toezicht uit te voeren. Dit toezicht vindt plaats met
inachtneming van de Wet bescherming persoonsgegevens en de daarop gebaseerde
Beleidsregels Cameratoezicht.
Artikel 11: Klachten; bevoegde
rechter 11.1 Ingeval de opdrachtgever respectievelijk reiziger een klacht heeft
over de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst dient de opdrachtgever
respectievelijk reiziger zijn desbetreffende klacht direct, schriftelijk of in
een andere passende vorm te richten tot de vervoerder respectievelijk
reisorganisator opdat deze een passende oplossing kan zoeken. 11.2 Indien de
klacht niet tijdens de uitvoering van de overeenkomst naar genoegen van de
opdrachtgever respectievelijk reiziger wordt opgelost, kan deze uiterlijk
binnen een maand na uitvoering van de overeenkomst dan wel, indien het vervoer
respectievelijk de reis geen doorgang heeft gevonden, binnen een maand na de
geplande vertrekdatum een schriftelijke en gemotiveerde klacht indienen bij de
vervoerder respectievelijk reisorganisator. Indien de klacht betrekking heeft
niet op de uitvoering maar op de totstandkoming van de overeenkomst, dient de
klacht binnen een maand na de desbetreffende handelwijze van de vervoerder
respectievelijk reisorganisator bij deze te worden ingediend. 11.3 De
vervoerder respectievelijk reisorganisator moet een klacht binnen een maand na
indiening daarvan afhandelen. Indien de vervoerder respectievelijk
reisorganisator de klacht niet tijdig respectievelijk niet naar genoegen van de
opdrachtgever respectievelijk reiziger heeft afgehandeld kan deze, tot
uiterlijk 3 maanden na uitvoering van de overeenkomst respectievelijk na de
geplande vertrekdatum respectievelijk na de datum waarop de gewraakte
handelwijze van de vervoerder respectievelijk reisorganisator met betrekking
tot de totstandkoming van de overeenkomst heeft plaatsgevonden, zijn klacht
schriftelijk voorleggen aan een door de vereniging Busvervoer Nederland in te
stellen geschillencommissie. Deze geschillencommissie beslist bij wege van
bindend advies. 11.4 De reiziger die
geen gebruik wenst te maken van deze bindend adviesprocedure kan zich wenden
tot de volgens de wet bevoegde rechtbank binnen wier rechtsgebied de vervoerder
respectievelijk reisorganisator is gevestigd, zulks onverminderd het recht van
de reiziger zich te wenden tot een andere volgens de wet bevoegde rechtbank.
11.5 Onverminderd de wettelijke bepalingen van dwingend recht met betrekking
tot verjaring van rechtsvorderingen en het bepaalde inzake het verval bij niet
tijdige kennisgeving als bedoeld in artikel 8:1753 BW, vervalt overigens elk
vorderingsrecht van de opdrachtgever respectievelijk reiziger een jaar na
uitvoering van de overeenkomst respectievelijk een jaar na de geplande
vertrekdatum of na de datum waarop de gewraakte handelwijze van de vervoerder
respectievelijk reisorganisator met betrekking tot de totstandkoming van de
overeenkomst heeft plaatsgevonden.
Artikel 12: Toepasselijk recht Op
alle vervoer- of reisovereenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.