Persoonlijk vervoer
Vriendelijk personeel
Aandacht voor mensen
Eerlijke prijs

Algemene voorwaarden

Leveringsvoorwaarden / General terms and conditions

Read English version here

Algemene vervoer- en reisvoorwaarden van Busvervoer Nederland
gedeponeerd op 8 april 2025 onder nr. 6/2025 ter griffie van de rechtbank te Den Haag

Artikel 1: Definities

1.1 Vervoersovereenkomst: de overeenkomst tot vervoer per bus van een of meer personen en al dan niet hun bagage, niet zijnde
een pakketreisovereenkomst of een gekoppeld reisarrangement als hierna gedefinieerd onder 1.4 en 1.5 en met uitzondering van
openbaar vervoerdiensten waarop de CAO Besloten Busvervoer niet van toepassing is.
1.2 Vervoerder: degene die zich bij een vervoersovereenkomst, in het kader van een pakketreisovereenkomst of als onderdeel
van een gekoppeld reisarrangement verbindt tot het realiseren van vervoer.
1.3 Opdrachtgever: de wederpartij van de vervoerder bij een vervoersovereenkomst, al dan niet in het kader van een
gekoppeld reisarrangement.
1.4 Pakketreisovereenkomst: een overeenkomst als bedoeld in artikel 7:500 Burgerlijk Wetboek, verder te noemen: B.W..
1.5 Gekoppeld reisarrangement: een arrangement als bedoeld in artikel 7:500 B.W..
1.6. Reisdienst: een dienst als bedoeld in artikel 7:500 B.W..
1.7 Organisator: een organisator als bedoeld in artikel 7:500 B.W. dan wel een natuurlijk persoon of rechtspersoon die een
gekoppeld reisarrangement faciliteert.
1.8 Reiziger: een door de vervoerder per bus te vervoeren persoon respectievelijk een reiziger als bedoeld in artikel 7:500 B.W..
1.9 Vervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer.
1.10 Opzegging: annulering van een vervoersovereenkomst, al dan niet in het kader van een gekoppeld reisarrangement, of van
een pakketreisovereenkomst, voordat die vervoersovereenkomst of pakketreisovereenkomst is aangevangen.

Artikel 2: Totstandkoming overeenkomst
2.1 Elk aanbod tot het aangaan van een vervoersovereenkomst, een pakketreisovereenkomst of vervoer in het kader van een
gekoppeld reisarrangement van de vervoerder respectievelijk organisator is vrijblijvend en kan derhalve door deze worden
herroepen, zelfs nadat de opdrachtgever respectievelijk reiziger het aanbod heeft aanvaard. Herroeping van een vrijblijvend
aanbod dient onverwijld na ontvangst van de aanvaarding te geschieden.
2.2 Degene die namens of ten behoeve van een ander een vervoersovereenkomst, een pakketreisovereenkomst dan wel
een gekoppeld reisarrangement aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien.
De (andere) reiziger(s) is (zijn) voor zijn (hun) eigen deel aansprakelijk.

Artikel 3: Prijzen
3.1 Bij elke ritprijs wordt aangegeven dat deze inclusief dan wel exclusief BTW en/of alle andere overheidsheffingen is.
3.2 In geval van een vervoersovereenkomst of vervoer in het kader van een gekoppeld reisarrangement is de vervoerder
bevoegd de stijging van aan de uitvoering van de overeenkomst verbonden kosten, bijvoorbeeld ten gevolge van de stijging van
brandstofkosten, van kosten als gevolg van cao-wijzigingen, van de prijzen van consumpties of van verschuldigde heffingen, door
te berekenen aan de opdrachtgever. De opdrachtgever kan de verhoging afwijzen. Ten aanzien van een dergelijke afwijzing en
de gevolgen daarvan geldt hetgeen hierna is bepaald in de artikelen 6.2 en 6.3 van deze algemene voorwaarden.
3.3 Prijsverhogingen van pakketreisovereenkomsten zijn alleen toegestaan als rechtstreeks gevolg van:
a) veranderingen in de prijs van vervoer als gevolg van de toegenomen kostprijs van brandstof of van andere
energiebronnen;
b) veranderingen in de hoogte van belastingen of vergoedingen over de in de overeenkomst begrepen reisdiensten, met inbegrip
van toeristenbelastingen, landingsrechten en vertrek- of aankomstbelasting in havens en op vliegvelden;
c) veranderingen in de wisselkoersen die voor de pakketreis van belang zijn;
3.4 Als na sluiting van de pakketreisovereenkomst en vóór het begin van de pakketreis de in artikel 3.3. onder a t/m c genoemde
componenten in prijs dalen dan heeft de reiziger recht op prijsverlaging die overeenstemt met elke daling van die in artikel
3.3. onder a t/m c genoemde kosten.
3.5 Prijsverhogingen van een pakketreisovereenkomst zijn alleen mogelijk als de organisator de reiziger daarvan uiterlijk 20 dagen
voor het begin van de pakketreis via een duurzame gegevensdrager en op een duidelijke en begrijpelijke manier in
kennis stelt, met opgave van de redenen voor die prijsverhoging en een berekening.
3.6 Als de prijsverhoging van een pakketreisovereenkomst meer dan 8% van de prijs van de pakketreis bedraagt dan kan de
reiziger binnen een door de organisator bepaalde redelijke termijn de voorgestelde wijziging aanvaarden of de
overeenkomst beëindigen zonder betaling van een beëindigingsvergoeding, en is het gestelde in artikel 7:508 lid 3
t/m 5 B.W. van toepassing.
3.7 De organisator verstrekt de reiziger, voordat deze is gebonden door een pakketreisovereenkomst of een daarmee
overeenstemmend aanbod, informatie over de totale reissom van de pakketreis, inclusief belastingen en, indien van
toepassing, alle bijkomende vergoedingen, toeslagen en andere kosten. Als deze kosten redelijkerwijs niet kunnen worden
berekend voordat de overeenkomst wordt gesloten, moet de organisator een opgave doen van de soort bijkomende kosten
die alsnog voor rekening van de reiziger kunnen zijn;

Artikel 4: Betaling; incasso
4.1 De vervoerder is steeds gerechtigd om van de opdrachtgever betaling van een voorschot op de ritprijs respectievelijk
vooruitbetaling van de gehele ritprijs te verlangen. De opdrachtgever dient het voorschot respectievelijk de
vooruitbetaling binnen de door de vervoerder te bepalen termijn te betalen. Bij gebreke van een dergelijke termijnaanduiding
dient het voorschot respectievelijk de vooruitbetaling tenminste 14 dagen voor de vertrekdatum aan de vervoerder te zijn
betaald. Ingeval de opdrachtgever verzuimt het voorschot respectievelijk de vooruitbetaling tijdig te betalen is de
vervoerder bevoegd de vervoersovereenkomst te ontbinden en kan de opdrachtgever gehouden worden aan de vervoerder de
door deze reeds gemaakte kosten respectievelijk overige schade te vergoeden. Deze schadevergoeding zal in dat geval tenminste
30% van de ritprijs bedragen.
4.2 De opdrachtgever is gehouden (het restant van) de ritprijs te voldoen binnen 14 dagen na de factuurdatum, tenzij anders is
overeengekomen.
4.3 Ingeval van een pakketreisovereenkomst kan de organisator een aanbetaling verlangen en wordt aan de reiziger voor het
sluiten van de overeenkomst informatie verstrekt over de datum waarop die vooruitbetaling (volledig) uiterlijk moet zijn
gerealiseerd, én over de hoogte van die aanbetaling.
4.4 Als de reiziger op de door de organisator aangegeven datum niet of niet volledig aan de uit artikel 4.3. voortvloeiende
financiële verplichtingen heeft voldaan, dan is de reiziger van rechtswege in verzuim.
4.5 Als de reiziger op grond van het gestelde in artikel 4.4. in verzuim is maant de organisator de reiziger tot betaling en wordt
een termijn van 14 dagen gesteld om alsnog aan alle verplichtingen te voldoen; daarbij wordt de reiziger erop
gewezen dat als niet alsnog tijdig aan alle verplichtingen wordt voldaan, de overeenkomst per die datum geacht wordt te zijn
geannuleerd, zonder dat er aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding; ingeval van ontbinding verrekent de
organisator reeds betaalde bedragen met de beëindigingsvergoeding; als de vertrekdatum binnen deze
termijn van 14 dagen ligt, dan dient de reiziger de volledige reissom in ieder geval uiterlijk 24 uur voor de vertrekdatum te
voldoen.
4.6 In geval van enige niet-tijdige betaling is de opdrachtgever die handelt in het kader van de uitoefening van een beroep of
bedrijf zonder dat ingebrekestelling of aanmaning nodig is, in verzuim en is hij over het achterstallige bedrag een direct
opeisbare boete verschuldigd van 1,5% per maand. Een gedeelte van een maand geldt in dit verband als een hele maand.
4.7 Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten (inclusief de kosten van juridische bijstand), die voor de vervoerder
respectievelijk organisator verbonden zijn aan de handhaving van zijn rechten jegens de opdrachtgever respectievelijk reiziger,
komen voor rekening van de opdrachtgever respectievelijk reiziger. In geval opdrachtgever of reiziger in verzuim is ten
aanzien van betaling van de door vervoerder of organisator in rekening gebrachte bedragen, is de opdrachtgever of reiziger
naast de wettelijke rente tevens de buitengerechtelijke kosten verschuldigd, waarbij geldt: a. Voor zover opdrachtgever of de
reiziger een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, zijn de buitengerechtelijke
kosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit vergoeding buitengerechtelijke incassokosten, eerst
verschuldigd als niet is betaald binnen 15 dagen nadat de aanmaningsbrief bij de schuldenaar is bezorgd; b. Voor zover
opdrachtgever of reiziger handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt vervoerder respectievelijk organisator
aanspraak op vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten, welke kosten in dat geval, in afwijking van het
bepaalde in artikel 6:96 lid 4 B.W. alsmede in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, reeds
nu voor alsdan wordt vastgesteld op een bedrag gelijk aan 15% van de totaal openstaande hoofdsom, met een minimum van
€ 150,– .

Artikel 5: Opzegging
5.1 Indien de opdrachtgever de vervoersovereenkomst opzegt, is hij verplicht de dientengevolge door de vervoerder geleden
schade te vergoeden. Tenzij partijen anders zijn overeengekomen – met inbegrip van het geval dat de vervoerder
in één of meer van zijn publicaties een afwijkende annuleringsregeling heeft vermeld – is de opdrachtgever, naast
vergoeding van eventueel in zijn opdracht door de vervoerder reeds gemaakte kosten, de navolgende schadevergoeding aan de
vervoerder verschuldigd: a. bij opzegging tot de 22e kalenderdag (exclusief) voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 30% van de
overeengekomen ritprijs met een minimum van € 125,–; b. bij opzegging vanaf de 22e
kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) voor de dag waarop het vervoer
aanvangt: 40% van de overeengekomen ritprijs; c. bij opzegging op de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 2e
kalenderdag (exclusief) voor de dag waarop het vervoer aanvangt: 50% van de overeengekomen ritprijs; d. bij opzegging op de 2e dag
(inclusief) tot de dag (exclusief) waarop het vervoer aanvangt: 75% van de overeengekomen ritprijs; e. bij opzegging op de dag
van vertrek: de volledige ritprijs.
5.2 Indien de reiziger de pakketreisovereenkomst of het onderdeel vervoer bij een gekoppeld reisarrangement opzegt is
hij verplicht de dientengevolge door de organisator geleden schade te vergoeden. Tenzij partijen anders zijn
overeengekomen is de reiziger de navolgende schadevergoeding aan de organisator verschuldigd: a. bij opzegging tot de 42e
kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling maar niet meer dan 35% van de reissom; b. bij opzegging vanaf de 42e
kalender dag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom; c. bij opzegging vanaf de 28e
kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom; d. bij opzegging vanaf de 21e
kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom; e. bij opzegging vanaf de 14e
kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom; f. bij opzegging vanaf de 5e
kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom; g. bij opzegging op de vertrekdag: de volledige reissom. Onder
reissom wordt in dit kader verstaan de door of namens de organisator gepubliceerde prijs, exclusief reserveringskosten,
verzekeringspremies en bijdrage Calamiteitenfonds.
5.3 Indien een of meer reizigers die gezamenlijk met een of meer andere reizigers voor een verblijf bepaalde accommodatie
hebben geboekt, hun pakketreisovereenkomst of het onderdeel vervoer in het kader van een gekoppeld reisarrangement
opzeggen, geldt zodanige opzegging tevens als opzegging door die andere reiziger(s) van de met hem (hen) gesloten
pakketreisovereenkomst(en) of onderdeel vervoer en zijn ook deze reizigers tot schadevergoeding op de voet van 5.2
gehouden.
5.4 De opzeggingsbevoegdheid kan tijdens het vervoer respectievelijk de reis door de opdrachtgever respectievelijk
reiziger niet worden uitgeoefend.
5.5 Opzegging door de opdrachtgever respectievelijk reiziger van het vervoer en/of de reis kan slechts schriftelijk geschieden.

Artikel 6: Wijziging van de overeenkomst
6.1 De vervoerder is bevoegd de vervoersovereenkomst of het onderdeel vervoer van het gekoppelde reisarrangement op een
wezenlijk punt te wijzigen wegens gewichtige, de opdrachtgever respectievelijk reiziger zo spoedig mogelijk meegedeelde
omstandigheden.
6.2 De opdrachtgever respectievelijk reiziger kan de wijziging als bedoeld in artikel 6.1 afwijzen. De opdrachtgever respectievelijk
reiziger dient die eventuele afwijzing zo spoedig mogelijk aan de vervoerder respectievelijk organisator mee te delen, bij gebreke
waarvan de afwijzing geen effect sorteert.
6.3 In geval van afwijzing door de opdrachtgever respectievelijk reiziger als bedoeld in 6.2, kan de vervoerder respectievelijk
organisator de vervoersovereenkomst respectievelijk het onderdeel vervoer bij een gekoppeld reisarrangement opzeggen.
De vervoerder respectievelijk organisator dient deze opzeggingsbevoegdheid zo spoedig mogelijk uit te oefenen. In
geval van zodanige opzegging heeft de opdrachtgever respectievelijk reiziger recht op teruggave of kwijtschelding van
de ritprijs respectievelijk reissom of, indien het vervoer respectievelijk de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig
deel daarvan, in alle gevallen zonder betaling van een beëindigingsvergoeding.
6.4. Als de organisator zich in het kader van een pakketreisovereenkomst genoodzaakt ziet om voor het begin
van een pakketreis een van de voornaamste kenmerken van de reisdienst ingrijpend te wijzigen of niet aan de bijzondere wensen
in de zin van artikel 7:504, lid 3, onderdeel a B.W. tegemoet kan komen, kan de reiziger binnen een door de organisator bepaalde
redelijke termijn de voorgestelde wijziging aanvaarden of de overeenkomst beëindigen zonder betaling van een
beëindigingsvergoeding.
6.5 De organisator heeft de mogelijkheid om de pakketreisovereenkomst vóór het begin van de pakketreis
eenzijdig te wijzigen op een onbeduidend onderdeel mits organisator de reiziger daarvan op een duidelijke, begrijpelijke en
in het oog springende manier via een duurzame gegevensdrager in kennis stelt.
6.6 Ingeval van een vervoersovereenkomst of vervoer in het kader van een gekoppeld reisarrangement is de opdrachtgever
of de reiziger gehouden de redelijke meerkosten te voldoen die hem in rekening worden gebracht indien deze zijn ontstaan ten
gevolge van vooraf niet voorziene verkeerssituaties, zoals filevorming, waardoor de duur van de rit langer is dan was
overeengekomen.
6.7 De opdrachtgever respectievelijk reiziger is gehouden de meerkosten te voldoen die hem in rekening worden gebracht
indien: a. op zijn verzoek respectievelijk wegens een hem toe te rekenen omstandigheid meer kilometers zijn gereden en/of
meer arbeidsuren zijn gemaakt dan zijn verdisconteerd in de ritprijs respectievelijk reissom, b. op zijn verzoek respectievelijk
wegens een hem toe te rekenen omstandigheid op enigerlei wijze is afgeweken in de uitvoering van het vervoer
respectievelijk de reis (bijvoorbeeld in de route, het tijdschema, de verzorging of de accommodatie) zoals deze in de
overeenkomst was voorzien.
6.8 Als de opdrachtgever of de reiziger de vervoersovereenkomst, de pakketreisovereenkomst of het
onderdeel vervoer in het kader van het gekoppelde reisarrangement gedeeltelijk niet nakomt of aankondigt
gedeeltelijk niet na te zullen komen, dan is op het desbetreffende deel de in artikel 5.1. opgenomen staffel van toepassing.

Artikel 7: Opzegging wegens te geringe deelname of wegens
overmacht

7.1 De organisator is bevoegd de pakketreisovereenkomst of het onderdeel vervoer bij een gekoppeld reisarrangement op te
zeggen zonder dat hij de reiziger enige schadevergoeding is verschuldigd, wanneer het aantal aanmeldingen kleiner is dan
het vereiste minimum aantal en de reiziger binnen de in de pakketreisovereenkomst of het gekoppelde reisarrangement
aangegeven termijn schriftelijk van de opzegging in kennis is gesteld. Dit dient uiterlijk twintig dagen voor het begin van een
pakketreis of een gekoppeld reisarrangement van meer dan zes dagen te gebeuren, zeven dagen voor het begin van een
pakketreis of een gekoppeld reisarrangement van twee tot zes dagen, of 48 uur voor het begin van een pakketreis of een
gekoppeld reisarrangement van minder dan twee dagen.
7.2 Het gestelde in artikel 7.1 is eveneens van toepassing op een vervoersovereenkomst.
7.3 De organisator is bevoegd de pakketreisovereenkomst of het onderdeel vervoer bij een gekoppeld reisarrangement op te
zeggen zonder dat hij de reiziger enige schadevergoeding is verschuldigd, wanneer nakoming van de
pakketreisovereenkomst dan wel het onderdeel vervoer bij een gekoppeld reisarrangement onmogelijk is dan wel wordt
bemoeilijkt door onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.
7.4 De vervoerder is bevoegd de vervoersovereenkomst op te zeggen ingeval de nakoming daarvan onmogelijk wordt gemaakt
respectievelijk wordt bemoeilijkt door een omstandigheid die buiten zijn macht is gelegen, zonder dat hij de opdrachtgever
enige schadevergoeding is verschuldigd; als zulk een omstandigheid worden onder meer beschouwd staking van
werknemers en/of hulppersonen van de vervoerder en bijzondere weersomstandigheden waarvoor het Koninklijk
Nederlands Meteorologisch Instituut (KMNI) een waarschuwing voor gevaarlijk weer (code geel), een waarschuwing voor
extreem weer (code oranje) dan wel een weeralarm (code rood) heeft afgegeven. Ingeval de vervoersovereenkomst strekt tot
vervoer middels terbeschikkingstelling door de vervoerder van een of meer zitplaatsen in een bus en niet van een bus als zodanig
is de vervoerder eveneens bevoegd de vervoersovereenkomst op te zeggen bij te geringe deelname als bedoeld onder 7.1.
7.5 In geval van opzegging als bedoeld in de artikelen 7.1 tot en met 7.4 heeft de opdrachtgever respectievelijk reiziger recht op
teruggave of kwijtschelding van de ritprijs respectievelijk reissom of, indien het vervoer respectievelijk de reis reeds ten dele is
genoten, een evenredig deel daarvan.
7.6 Ingeval van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden kan opdrachtgever respectievelijk reiziger
en/of de vervoerder respectievelijk organisator de onderliggende overeenkomst kosteloos beëindigen voor zover
het vervoer dan wel de reis nog niet is aangevangen. Als de organisator of de vervoerder de pakketreisovereenkomst
respectievelijk het onderdeel vervoer in het kader van een gekoppeld reisarrangement dan wel de vervoersovereenkomst
niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden dient hij de reiziger
respectievelijk de opdrachtgever er onverwijld en vóór het begin van de pakketreis dan wel vóór het begin van het vervoer van in
kennis te stellen dat de overeenkomst wordt beëindigd.

Artikel 8: Aansprakelijkheidsbeperking
8.1 Ingeval de vervoerder rechtens aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger ten gevolge van
een ongeval dat in verband met en tijdens het vervoer aan de reiziger is overkomen, en/of schade veroorzaakt door geheel of
gedeeltelijk verlies dan wel beschadiging van diens bagage, ontstaan tijdens het vervoer, is zijn aansprakelijkheid voor deze
schade, behoudens – kort gezegd – in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van de vervoerder zelf, op grond van artikel
8:1157 B.W. beperkt tot de bij of krachtens de op grond van dit wetsartikel uitgevaardigde algemene maatregel van bestuur
bepaalde bedragen. De vervoerder is niet aansprakelijk in geval van verlies van of beschadiging van contant geld, verhandelbare
documenten, goud, zilver, juwelen, sieraden, kunstvoorwerpen, elektronica of andere zaken van waarde.
8.2 De vervoerder is jegens de opdrachtgever respectievelijk reiziger in het kader van het onderdeel vervoer bij een gekoppeld
reisarrangement niet aansprakelijk voor enige andere schade dan bedoeld onder 8.1, behoudens indien deze schade het
gevolg is van handelen of nalaten van hem zelf geschied, hetzij met het opzet de schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met
de wetenschap, dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien. De omstandigheid dat de vervoersovereenkomst
niet in het geheel kan worden nagekomen als gevolg van het naleven van (verkeers)wet- en regelgeving is niet te kwalificeren
als nalaten van de zijde van de vervoerder, en zal niet tot aansprakelijkheid kunnen leiden. Indien de vervoerder
aansprakelijk is voor schade als gevolg van vertraging is deze op grond van artikel 8:1157 B.W. beperkt tot het bij of krachtens de
op grond van dit wetsartikel uitgevaardigde algemene maatregel van bestuur bepaalde bedrag.
8.3 In geval van een pakketreisovereenkomst is de aansprakelijkheid van de organisator voor andere schade dan
veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger is beperkt tot driemaal de reissom, met dien verstande dat de vergoeding voor
derving van reisgenot ten hoogste eenmaal de reissom bedraagt. Indien op een pakketreisovereenkomst een verdrag van
toepassing is dat een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid toekent of toestaat aan de organisator, geldt
deze uitsluiting respectievelijk deze beperking tot het laagste ten gunste van de organisator toegestane bedrag.

Artikel 9: Diverse verplichtingen van de reiziger
9.1 De reiziger dient te beschikken over alle voor de reis noodzakelijke reisdocumenten, zoals onder meer een geldig
identiteitsbewijs en een geldig visum, en dient deze op eerste verzoek te tonen.
9.2 De reiziger is gehouden zich tijdens het vervoer respectievelijk de reis te gedragen overeenkomstig de
aanwijzingen zijdens de vervoerder respectievelijk organisator, het onverwijld en onvoorwaardelijk verlenen van medewerking
aan controle van bagage daar onder begrepen. Om veiligheidsof beveiligingsredenen en/of op verzoek van de autoriteiten kan
de reiziger worden gevraagd om medewerking te verlenen aan een onderzoek naar bagage. Reiziger is verplicht hieraan
terstond medewerking te verlenen.
9.3 De reiziger is verplicht voor de aanvang van het vervoer respectievelijk de reis zijn bagage deugdelijk te verpakken (onder
meer ter voorkoming van schade aan andere bagage of de bus) en duidelijk te voorzien van een aanduiding van zijn naam,
telefoonnummer, e-mailadres, woonadres en bestemming. Vervoerder respectievelijk organisator kan weigeren om bagage
die hier niet aan voldoet te vervoeren, zonder dat enige schadevergoeding verschuldigd is.
9.4 De vervoerder respectievelijk organisator is bevoegd het vervoer van bagage te weigeren indien het aantal of omvang van
de door de reiziger aangeboden colli niet redelijk is en/of het gewicht hoger is dan 20 kg per persoon. Vervoerder is gerechtigd
onbeheerde bagage te (laten) inspecteren.
9.5 Het is de reiziger verboden: drugs, explosieven, wapens, zuurstofflessen of gevaarlijke stoffen in zijn bagage of anderszins
met zich te dragen.
9.6 Staan of lopen in een rijdende bus is niet toegestaan. Bezoek en gebruik van een toilet in een bus is geheel voor eigen risico.
9.7 De reiziger dient zich in de bus te onthouden van: a. beschadiging en/of verontreiniging van de bus; b. het gebruik van
alcoholhoudende dranken, tenzij met uitdrukkelijke toestemming zijdens de vervoerder respectievelijk organisator,
alsmede het gebruik van verdovende middelen; c. het aanraken van noodvoorzieningen, zoals nooddeur en noodluik; d. het
roken of vapen; e. het op enigerlei wijze hinderen van het personeel in de uitoefening van zijn taak; f. het veroorzaken van
hinder en/of overlast voor personeel en/of bestuurder, medereizigers of weggebruikers, waaronder het morsen van
(hete) drank en/of het vertonen van ander gedrag waardoor reizigers in de bus en/of de bestuurder zich niet meer veilig
voelen tijdens de reis; hieronder wordt onder meer, maar niet uitsluitend, ongewenst (handtastelijk of verbaal) gedrag
begrepen; g. het in gevaar brengen van de veiligheid van zichzelf, de overige reizigers, personeel en/of de bestuurder dan wel van
andere weggebruikers.
9.8 De reiziger dient tijdig aanwezig te zijn voor het vertrek en ook steeds tijdig weer aanwezig te zijn voor het vertrek bij
tussenstops.
9.9 De reiziger is verplicht de veiligheidsgordels, voor zover aanwezig, tijdens het rijden te bevestigen. Bij het vervoer van
kinderen tot 12 jaar zijn de begeleiders verantwoordelijk voor het bevestigen van de veiligheidsgordels, voor zover aanwezig,
tijdens het rijden.
9.10 De reiziger is verplicht om voorafgaand aan de totstandkoming van de pakketreisovereenkomst, de
vervoersovereenkomst dan wel de overeenkomst betreffende het onderdeel vervoer in het kader van een gekoppeld
reisarrangement melding te maken van enige lichamelijke en/of geestelijke beperking en/of enige andere
gezondheidsaandoening die op enige manier invloed kan hebben op de uitvoering van de reis dan wel het vervoer.
9.11 Opdrachtgever is verplicht om desgevraagd voorafgaand in verband met een goede en veilige uitvoering van de
vervoersopdracht en vanwege eventuele calamiteiten een zo actueel en correct mogelijke passagierslijst aan de vervoerder ter
beschikking te stellen. Eén maand na het volledig afronden van de vervoersopdracht dient de betreffende passagierslijst
vernietigd te worden.
9.12 De vervoerder respectievelijk organisator is bevoegd vervoer dan wel verder vervoer aan de reiziger te (doen)
ontzeggen en hem te (doen) gelasten de bus onmiddellijk te verlaten, of de reis ten aanzien van de betreffende reiziger niet
verder uit te voeren indien de reiziger in strijd handelt met de hiervoor in de artikelen 9.1 tot en met 9.10 vermelde
verplichtingen, zonder dat de opdrachtgever of de reiziger ter zake aanspraak heeft op enige schadevergoeding of restitutie
van (een deel van) de ritprijs of reissom.
9.13 Onverminderd hetgeen hiervoor is bepaald in de artikelen 9.1 tot en met 9.12 is de opdrachtgever respectievelijk de reiziger
gehouden aan de vervoerder respectievelijk organisator de schade te vergoeden die deze eventueel heeft geleden en nog zal
lijden doordat de reiziger in strijd heeft gehandeld met een van de hiervoor vermelde verplichtingen. Ingeval de opdrachtgever
respectievelijk de reiziger in strijd handelt met het gestelde in de artikelen 9.1 tot en met 9.12 kan door opdrachtgever
respectievelijk de reiziger geen aanspraak gemaakt worden op enige schadevergoeding voor zover schade een direct gevolg is
van het niet handelen conform het gestelde in de artikelen 9.1 tot en met 9.12..

Artikel 10: Cameratoezicht
Vervoerder behoudt zich in het belang van de veiligheid van reizigers en bestuurder(s) het recht voor om camera
ondersteunend toezicht uit te voeren. Dit toezicht vindt plaats met inachtneming van de Algemene Verordening
Gegevensbescherming

Artikel 11: Klachten; bevoegde rechter
11.1 Ingeval de opdrachtgever respectievelijk reiziger een klacht heeft over de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst
dient de opdrachtgever respectievelijk reiziger zijn desbetreffende klacht direct, schriftelijk of in een andere
passende vorm te richten tot de vervoerder respectievelijk organisator opdat deze een passende oplossing kan zoeken.
11.2 Indien de klacht niet tijdens de uitvoering van de overeenkomst naar genoegen van de opdrachtgever
respectievelijk reiziger wordt opgelost, kan deze uiterlijk binnen een maand na uitvoering van de overeenkomst dan wel, indien
het vervoer respectievelijk de reis geen doorgang heeft gevonden, binnen een maand na de geplande vertrekdatum een
schriftelijke en gemotiveerde klacht indienen bij de vervoerder respectievelijk organisator. Indien de klacht betrekking heeft niet
op de uitvoering maar op de totstandkoming van de overeenkomst, dient de klacht binnen een maand na de
desbetreffende handelwijze van de vervoerder respectievelijk organisator bij deze te worden ingediend.
11.3 De vervoerder respectievelijk organisator moet een klacht binnen een maand na indiening daarvan afhandelen. Indien de
vervoerder respectievelijk organisator de klacht niet tijdig respectievelijk niet naar genoegen van de opdrachtgever
respectievelijk reiziger heeft afgehandeld kan deze, tot uiterlijk drie maanden na uitvoering van de overeenkomst respectievelijk
na de geplande vertrekdatum respectievelijk na de datum waarop de gewraakte handelwijze van de vervoerder
respectievelijk organisator met betrekking tot de totstandkoming van de overeenkomst heeft plaatsgevonden, zijn
klacht schriftelijk voorleggen aan de door de vereniging Busvervoer Nederland ingestelde geschillencommissie. Dit
betreft een geschillencommissie als bedoeld in artikel 12 van de WP2000 en voorziet exclusief voor bij Busvervoer Nederland
aangesloten ondernemingen in de in het laatstgenoemde wetsartikel bedoelde verplichting om op verzoek geschillen over
de totstandkoming of de uitvoering van een vervoersovereenkomst te behandelen. De geschillencommissie
beslist bij wege van bindend advies.
11.4 De reiziger die geen gebruik wenst te maken van deze bindend advies-procedure kan zich wenden tot de volgens de
wet bevoegde rechtbank binnen wier rechtsgebied in Nederland de vervoerder respectievelijk organisator is gevestigd, zulks
onverminderd het recht van de reiziger zich te wenden tot een andere volgens de wet bevoegde rechtbank.
11.5 Onverminderd de wettelijke bepalingen van dwingend recht met betrekking tot verjaring van rechtsvorderingen en het
bepaalde inzake het verval bij niet tijdige kennisgeving als bedoeld in artikel 8:1753 B.W., vervalt overigens elk
vorderingsrecht van de opdrachtgever respectievelijk reiziger een jaar na uitvoering van de overeenkomst respectievelijk een
jaar na de geplande vertrekdatum of na de datum waarop de gewraakte handelwijze van de vervoerder respectievelijk
organisator met betrekking tot de totstandkoming van de overeenkomst heeft plaatsgevonden.

Artikel 12: Toepasselijk recht
Op alle vervoer- of reisovereenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.

Vraag vrijblijvend een offerte aan

Altijd antwoord binnen 2 werkdagen Offerte aanvragen